CeFEO har mer än 50 fakultetsmedlemmar och 30 affilierade forskare. Flera studier och rapporter har konsekvent identifierat CeFEO som en ledande forskningsmiljö i världen inom området ägar- och familjeföretagsstudier. Detta forskningsprojekt har medförfattats av följande CeFEO-medlemmar.
Spotlight lyfter fram enbart forskningsbaserade resultat. Om du är intresserad av att utforska detta projekt vidare eller fördjupa dig i de teoretiska och metodologiska detaljerna, uppmuntrar vi dig att kontakta författarna eller läsa hela artikeln för en fullständig förståelse.
Chirico, F., Eddleston, K. A., & Patel, P. C. (2025). Does it pay to patent green innovations? Stock market reactions to family and nonfamily firms’ green patents. Journal of Business Ethics. https://doi.org/10.1007/s10551-025-05942-w
https://doi.org/10.1007/s10551-025-05942-w
Spotlight är ett innovativt online-magasin om familjeföretag, utformat för att brygga klyftan mellan banbrytande forskning och de verkliga behoven hos yrkesverksamma, ägare och beslutsfattare.
Genom att använda de senaste forskningsrönen från Centre for Family Entrepreneurship and Ownership (CeFEO) vid Jönköping International Business School, levererar Spotlight insiktsfulla och lättillgängliga sammanfattningar av viktiga forskningsteman. Vår mission är att hålla familjeföretagssamhället informerat och stärkt genom att erbjuda användbara insikter, expertanalyser och framåtblickande strategier som främjar ledarskap och ägandepraktiker för långsiktig framgång.
Grön innovation blir allt viktigare, men gynnas familjeföretag ekonomiskt av att patentera grön teknik? Denna studie undersöker hur aktiemarknaden reagerar på gröna patent som beviljas familjeföretag kontra icke-familjeföretag. Med hjälp av signalteori undersöker den om investerare uppfattar dessa patent annorlunda baserat på deras attribut. Resultaten tyder på att familjeföretag får mer marknadsvärde från gröna patent när de signalerar långsiktigt engagemang, medan icke-familjeföretag drar mer nytta av radikal innovation.
Grön innovation blir allt viktigare, men gynnas familjeföretag ekonomiskt av att patentera grön teknik? Denna studie undersöker hur aktiemarknaden reagerar på gröna patent som beviljas familjeföretag kontra icke-familjeföretag. Med hjälp av signalteori undersöker den om investerare uppfattar dessa patent annorlunda baserat på deras attribut. Resultaten tyder på att familjeföretag får mer marknadsvärde från gröna patent när de signalerar långsiktigt engagemang, medan icke-familjeföretag drar mer nytta av radikal innovation.
Miljömässig hållbarhet ligger i framkant i företagets strategi, med företag som investerar kraftigt i grön teknik för att anpassa sig till regelverk och konsumenters förväntningar. Gröna patent - immateriella rättigheter för miljövänliga innovationer - fungerar som en nyckelindikator på ett företags engagemang för hållbarhet. Men lönar de sig ekonomiskt? Mer specifikt, belönar marknaden familjeföretag för sina gröna innovationer på samma sätt som icke-familjeföretag?
Denna studie behandlar dessa frågor genom att undersöka hur aktiemarknaden reagerar på gröna patent utfärdade till familj och icke-familjeföretag. Genom att integrera forskning om grön innovation, familjeföretag och signalteori ger studien insikter om hur olika typer av företag bör närma sig grönt patentering för att maximera sin ekonomiska avkastning.
Forskarna analyserade 8 918 gröna patent som beviljats familjeföretag och icke-familjeföretag mellan 2014 och 2018. Studien syftade till att avgöra om marknaden värderar gröna patent olika beroende på om de utfärdas till ett familjekontrollerat företag eller ett icke-familjeföretag.
Analysen fokuserade på tre nyckelattribut för gröna patent:
1. Patenterad radikalitet Hur innovativt och störande patentet är.
2. Icke-patentciteringar — I vilken utsträckning patentet bygger på vetenskaplig forskning snarare än befintliga patent.
3. Bidragsfördröjning — Den tid det tar mellan ansökan och beviljandet av patentet, vilket kan signalera tillbörlig aktsamhet eller byråkratiska förseningar.
Studien tillämpade signalteori, vilket tyder på att företag använder patent för att skicka signaler till investerare om deras innovationsförmåga och engagemang för hållbarhet. Marknadens svar beror på om dessa signaler överensstämmer med investerarnas uppfattning om företaget.
I motsats till förväntningarna värderar marknaden inte i sig gröna patent från familjeföretag mer än de från icke-familjeföretag. Patentens särdrag påverkar emellertid marknadsuppfattningen olika för varje typ av företag.
- Familjeföretag drar nytta av längre patentansökningar, eftersom de signalerar ett engagemang för långsiktig hållbarhet.
- Icke-familjeföretag drar nytta av mycket radikala gröna patent, eftersom investerare förväntar sig att de ska vara mer aggressiva när det gäller innovation.
- Familjeföretag med radikala gröna patent upplever en negativ aktiemarknadsreaktion, möjligen på grund av felanpassning till deras rykte om riskaversion.
Till skillnad från patentradikalitet och bidragsfördröjning påverkar icke-patentciteringar (som indikerar beroende av vetenskaplig litteratur) inte signifikant investerarnas svar. Detta tyder på att investerare kanske inte ser vetenskapliga referenser som en stark indikator på innovationskvalitet.
När företag står inför höga ESG-risker (miljö, social och styrning) reagerar marknaden mer positivt på familjeföretag som säkrar gröna patent. Detta indikerar att investerare ser familjeföretag som mer trovärdiga i sina miljöåtaganden när hållbarhetsriskerna är höga.
Familjeföretag bör fokusera på inkrementell grön innovation snarare än mycket radikala projekt. Investerare värdesätter stabilitet i familjeföretag, så patent som överensstämmer med ett långsiktigt, strategiskt engagemang för hållbarhet kommer att belönas.
Eftersom familjeföretag ofta betonar förvaltarskap och kontinuitet mellan generationerna bör de utforma gröna innovationer som en del av sin långsiktiga vision. Detta kan hjälpa investerare att tolka även radikala innovationer i linje med företagets bestående värderingar.
Om familjeföretag bedriver störande grön teknik bör de proaktivt hantera investerarnas uppfattningar. Tydlig kommunikation om hur dessa innovationer passar in i företagets strategiska inriktning kan förhindra negativa marknadsreaktioner.
Om ett familjeföretag verkar i en bransch med hög ESG-granskning kan gröna patent hjälpa till att differentiera företaget och locka hållbarhetsmedvetna investerare.
Denna studie belyser det komplexa förhållandet mellan ägarstruktur, grön innovation och marknadsvärde. Resultaten tyder på att innovationsstrategier för en storlek som passar alla inte fungerar - familjeföretag och icke-familjeföretag måste anta olika tillvägagångssätt för grön patentering för att maximera sina ekonomiska vinster.
För beslutsfattare och investerare understryker studien behovet av att erkänna nyanserna av grön innovation i olika typer av företag. Regeringar som vill uppmuntra grön innovation bör överväga att utforma skräddarsydda incitament som överensstämmer med familjeägda företags distinkta egenskaper.
- Familjeföretag bör fokusera på gröna patent som signalerar stabilitet och långsiktiga investeringar. Det innebär att prioritera väl undersökta innovationer med gradvis implementering.
- Icke-familjeföretag bör anamma radikala gröna innovationer. Marknaden belönar dem för att ta djärva steg inom miljöteknik.
- Alla företag bör kommunicera sin gröna innovationsstrategi tydligt till investerare. Att signalera anpassning till marknadens förväntningar är avgörande för ekonomisk avkastning.
- Beslutsfattare bör skapa incitament som stöder familjeföretagens gröna innovationsinsatser. Eftersom de står inför unika utmaningar bör politiken uppmuntra deras deltagande i hållbarhetsdrivna initiativ.
CeFEO counts more than 50 scholars and 30 affiliated researchers. Several studies and reports have consistently identified CeFEO as a leading research environment worldwide in the area of ownership and family business studies. This research project, has been co-authored by the following CeFEO Members.
Spotlight highlights research-based findings only. If you’re interested in exploring this project further or delving into the theoretical and methodological details, we encourage you to contact the authors or read the full article for a comprehensive understanding.
Chirico, F., Eddleston, K. A., & Patel, P. C. (2025). Does it pay to patent green innovations? Stock market reactions to family and nonfamily firms’ green patents. Journal of Business Ethics. https://doi.org/10.1007/s10551-025-05942-w
https://doi.org/10.1007/s10551-025-05942-w
Spotlight is an innovative, AI-powered, online family business magazine designed to bridge the gap between cutting-edge research and the real-world needs of practitioners, owners, and policymakers. Drawing on the latest findings from the Centre for Family Entrepreneurship and Ownership (CeFEO) at Jönköping International Business School, Spotlight delivers insightful, accessible summaries of key research topics. Our mission is to keep the family business community informed and empowered by offering actionable insights, expert analyses, and forward-thinking strategies that enhance business leadership and ownership practices for long-term success.