CeFEO har mer än 50 fakultetsmedlemmar och 30 affilierade forskare. Flera studier och rapporter har konsekvent identifierat CeFEO som en ledande forskningsmiljö i världen inom området ägar- och familjeföretagsstudier. Detta forskningsprojekt har medförfattats av följande CeFEO-medlemmar.
Spotlight lyfter fram enbart forskningsbaserade resultat. Om du är intresserad av att utforska detta projekt vidare eller fördjupa dig i de teoretiska och metodologiska detaljerna, uppmuntrar vi dig att kontakta författarna eller läsa hela artikeln för en fullständig förståelse.
Strano, S. M., Botero, I. C., Fediuk, T. A., & Pisano, V. (2024). Understanding customer’s post-M&A intentions and behaviors: The role of the family business brand and previous reputation of the acquiring firm. Journal of Family Business Management.
https://doi.org/10.1108/JFBM-04-2024-0077
Spotlight är ett innovativt online-magasin om familjeföretag, utformat för att brygga klyftan mellan banbrytande forskning och de verkliga behoven hos yrkesverksamma, ägare och beslutsfattare.
Genom att använda de senaste forskningsrönen från Centre for Family Entrepreneurship and Ownership (CeFEO) vid Jönköping International Business School, levererar Spotlight insiktsfulla och lättillgängliga sammanfattningar av viktiga forskningsteman. Vår mission är att hålla familjeföretagssamhället informerat och stärkt genom att erbjuda användbara insikter, expertanalyser och framåtblickande strategier som främjar ledarskap och ägandepraktiker för långsiktig framgång.
Den här artikeln undersöker hur varumärket för familjeföretag och det förvärvande företagets rykte påverkar kundernas beteende efter fusioner och förvärv (M&A). Medan många antar att marknadsföring av ett familjeföretagsvarumärke främjar förtroende och lojalitet, visar studien att kommunikation av familjeföretagets varumärke har minimal inverkan på kundernas köpintentioner efter M&A. Istället spelar det förvärvande företagets tidigare rykte en avgörande roll, med positivt rykte som leder till ökad pålitlighet och bättre uppfattning om servicekvalitet, känd som ”haloeffekten”. Resultaten ger insikter för familjeföretag som navigerar i övergångar efter fusionen.
Den här artikeln undersöker hur varumärket för familjeföretag och det förvärvande företagets rykte påverkar kundernas beteende efter fusioner och förvärv (M&A). Medan många antar att marknadsföring av ett familjeföretagsvarumärke främjar förtroende och lojalitet, visar studien att kommunikation av familjeföretagets varumärke har minimal inverkan på kundernas köpintentioner efter M&A. Istället spelar det förvärvande företagets tidigare rykte en avgörande roll, med positivt rykte som leder till ökad pålitlighet och bättre uppfattning om servicekvalitet, känd som ”haloeffekten”. Resultaten ger insikter för familjeföretag som navigerar i övergångar efter fusionen.
Fusioner och förvärv (M&A) är ett kritiskt ögonblick för både företag och deras kunder. För familjeföretag väcker M&A-evenemang frågor om hur övergången kommer att påverka kundlojalitet och beteende. Medan familjeföretagets varumärke ofta ses som ett verktyg för att bygga förtroende, kan det förvärvande företagets rykte överskugga dess inverkan. Den här artikeln undersöker hur dessa faktorer - familjeföretags varumärke och förvärvarens rykte - formar kundernas uppfattning om pålitlighet, servicekvalitet och inköpsintentioner efter en M&A-händelse.
Studien analyserade rollen av familjeföretags varumärke och rykte för att forma kundernas uppfattning efter en M&A. Data samlades in från 159 deltagare i Italien, som presenterades för scenarier som involverar familjeföretag och icke-familjeföretag som deltar i förvärv. Experimentet testade hur kommunikationen av familjeföretagets varumärke och förvärvarens tidigare rykte påverkade kundernas syn på pålitlighet, servicekvalitet och köpintentioner.
I motsats till vad många tror påverkade kommunikationen av familjeföretagets varumärke efter en M&A inte signifikant kundernas uppfattning om pålitlighet eller servicekvalitet. Denna upptäckt utmanar uppfattningen att familjens varumärke i sig driver kundlojalitet i efterdyningarna av fusioner.
Det förvärvande företagets tidigare rykte spelade en avgörande roll för att forma kundbeteende. Ett positivt rykte ledde till ”haloeffekten”, där kunderna såg företaget som mer pålitligt och gav bättre servicekvalitet, vilket ökade deras inköpsintentioner. Omvänt kan negativt rykte ha en ”kardborreffekt” och fästa dåliga associationer till den nyligen sammanslagna enheten.
Pålitlighet och upplevd servicekvalitet var nyckelfaktorer som förmedlade förhållandet mellan ett företags rykte och kundens köpintentioner. När kunderna litade på förvärvaren och uppfattade dess tjänster som högkvalitativa, var det mer troligt att de fortsatte att köpa från det fusionerade företaget.
Familjeföretag som genomgår M&A bör inte förlita sig alltför mycket på familjens varumärke för att behålla kundlojaliteten. Istället bör de fokusera på att upprätthålla eller förbättra sitt rykte för att främja förtroende och uppmuntra kundkvarhållning efter sammanslagningen.
Företag med starkt rykte bör utnyttja denna tillgång under M&A för att vinna kundernas förtroende. Att hantera allmänhetens uppfattning under och efter M&A-processen är avgörande för att upprätthålla kundlojalitet.
Resultaten öppnar nya vägar för att studera gränsvillkoren för familjeföretagens varumärkeseffektivitet och betonar vikten av kundbeteende för att bestämma M&A-framgång.
Denna studie belyser den dominerande rollen som ett företags rykte spelar för att påverka kundernas uppfattning under övergångar efter M&A. Även om familjens varumärke ensam kanske inte påverkar kundbeteendet, är det viktigt att upprätthålla ett positivt rykte för att säkerställa kundernas förtroende och höga uppfattningar om servicekvalitet.
Familjeföretag bör prioritera hantering av rykte under M&A-processer, så att de kommunicerar effektivt med kunderna för att minska osäkerheten. Framtida forskning bör undersöka hur dessa dynamiker spelar ut i olika kulturella och industriella sammanhang.
CeFEO counts more than 50 scholars and 30 affiliated researchers. Several studies and reports have consistently identified CeFEO as a leading research environment worldwide in the area of ownership and family business studies. This research project, has been co-authored by the following CeFEO Members.
Spotlight highlights research-based findings only. If you’re interested in exploring this project further or delving into the theoretical and methodological details, we encourage you to contact the authors or read the full article for a comprehensive understanding.
Strano, S. M., Botero, I. C., Fediuk, T. A., & Pisano, V. (2024). Understanding customer’s post-M&A intentions and behaviors: The role of the family business brand and previous reputation of the acquiring firm. Journal of Family Business Management.
https://doi.org/10.1108/JFBM-04-2024-0077
Spotlight is an innovative, AI-powered, online family business magazine designed to bridge the gap between cutting-edge research and the real-world needs of practitioners, owners, and policymakers. Drawing on the latest findings from the Centre for Family Entrepreneurship and Ownership (CeFEO) at Jönköping International Business School, Spotlight delivers insightful, accessible summaries of key research topics. Our mission is to keep the family business community informed and empowered by offering actionable insights, expert analyses, and forward-thinking strategies that enhance business leadership and ownership practices for long-term success.