CeFEO har mer än 50 fakultetsmedlemmar och 30 affilierade forskare. Flera studier och rapporter har konsekvent identifierat CeFEO som en ledande forskningsmiljö i världen inom området ägar- och familjeföretagsstudier. Detta forskningsprojekt har medförfattats av följande CeFEO-medlemmar.
Spotlight lyfter fram enbart forskningsbaserade resultat. Om du är intresserad av att utforska detta projekt vidare eller fördjupa dig i de teoretiska och metodologiska detaljerna, uppmuntrar vi dig att kontakta författarna eller läsa hela artikeln för en fullständig förståelse.
Pittino, D., Henssen, B., & Visintin, F. (2025). Antecedents of collective psychological ownership in family firms: A multilevel configurational approach. Journal of Business Research, 198, 115494.
https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2025.115494
Spotlight är ett innovativt online-magasin om familjeföretag, utformat för att brygga klyftan mellan banbrytande forskning och de verkliga behoven hos yrkesverksamma, ägare och beslutsfattare.
Genom att använda de senaste forskningsrönen från Centre for Family Entrepreneurship and Ownership (CeFEO) vid Jönköping International Business School, levererar Spotlight insiktsfulla och lättillgängliga sammanfattningar av viktiga forskningsteman. Vår mission är att hålla familjeföretagssamhället informerat och stärkt genom att erbjuda användbara insikter, expertanalyser och framåtblickande strategier som främjar ledarskap och ägandepraktiker för långsiktig framgång.
Denna studie undersöker hur familjeföretag kan främja en gemensam känsla av ”vi äger detta” bland både familjemedlemmar och icke-familjemedlemmar. Med hjälp av data från 33 belgiska familjeföretag identifierar forskningen viktiga vägar som leder till kollektivt psykologiskt ägande (CPO). Genom mekanismer för socialisering, identifiering och signalering visar studien att CPO inte är begränsat till familjemedlemmar - det kan sträcka sig till anställda och chefer som internaliserar familjeföretagets värderingar och arv.
Denna studie undersöker hur familjeföretag kan främja en gemensam känsla av ”vi äger detta” bland både familjemedlemmar och icke-familjemedlemmar. Med hjälp av data från 33 belgiska familjeföretag identifierar forskningen viktiga vägar som leder till kollektivt psykologiskt ägande (CPO). Genom mekanismer för socialisering, identifiering och signalering visar studien att CPO inte är begränsat till familjemedlemmar - det kan sträcka sig till anställda och chefer som internaliserar familjeföretagets värderingar och arv.
I familjeföretag berättar lagligt ägande bara en del av historien. Utöver aktier och titlar ligger ett djupare, ofta osynligt lager av tillhörighet: psykologiskt ägande— känslan av att ”den här verksamheten är vår.” När den känslan delas mellan medlemmar i ett familjeföretag, från familjearvingar till långvariga anställda, blir det kollektivt psykologiskt ägande (CPO).
CPO är särskilt viktigt för familjeföretag, där framgång inte bara beror på finansiellt kapital utan på förtroende, engagemang och kontinuitet. Ändå, tills nu, lite var känt om hur CPO faktiskt uppstår. Den här artikeln granskar nya fynd som avslöjar villkoren under vilka familjemedlemmar och icke-familjemedlemmar utvecklar denna kraftfulla känsla av delat ägande.
Studien, utförd av Daniel Pittino, Bart Henssen och Francesca Visintin, undersökte 162 personer i 33 privatägda familjeföretag i Belgien. Använda fuzzy set kvalitativ jämförande analys (fsQCA), forskarna undersökte hur olika kombinationer av organisatoriska och individuella faktorer formar CPO.
Istället för att söka efter en enda orsak belyser fsQCA flera möjliga ”recept” som kan leda till samma resultat - vilket gör det särskilt väl lämpat för familjeföretag, där mångfald i storlek, ledarskap och generationsstadium komplicerar enkla orsak-och-effekt-modeller.
Förekomsten av en familjens VD och familjens eponymi (när företaget bär familjens namn) framkom konsekvent som basvillkor för CPO. Dessa signaler förankrar identitet och påminner alla intressenter - familj och icke-familj - att verksamheten återspeglar en kollektiv strävan.
Familjemedlemmar som växer upp med verksamheten internaliserar naturligtvis dess värderingar. Men lång organisatorisk tid för icke-familjeanställda spelar en liknande roll, vilket gör att de kan utveckla förtrogenhet, lojalitet och en gemensam känsla av investeringar.
Chefer - oavsett om de är familj eller inte - kan starkt identifiera sig med familjeföretaget när dess värderingar stämmer överens med deras egna. Icke-familjechefer i senare generationsföretag rapporterade ofta högre CPO än förväntat, vilket visar att tydliga identitetssignaler tillåter utomstående att ”köpa in” den kollektiva historien.
Familjeföretag med starkt rykte, historia, eller synligt ledarskap skickar kraftfulla signaler som främjar CPO - även bland nykomlingar eller icke-familjeanställda med begränsad anställning. Här fungerar historier om arv och framgång som magneter och drar individer in i företagets ”vi”.
Forskningen utmanar antagandet att CPO är reserverat för familjeinsiders. Faktiskt, icke-familjemedlemmar kan känna en lika stark känsla av ägande som familjemedlemmar, förutsatt att organisatoriska signaler, socialiseringsprocesser och identitetsanpassning är på plats.
Denna upptäckt är avgörande i en tid då familjeföretag alltmer förlitar sig på professionella chefer och olika team. Att bygga CPO för alla medlemmar i verksamheten kan driva engagemang, förvaltarskap och kontinuitet, se till att verksamheten trivs i kommande generationer.
För familjeföretag som vill stärka CPO:
CeFEO counts more than 50 scholars and 30 affiliated researchers. Several studies and reports have consistently identified CeFEO as a leading research environment worldwide in the area of ownership and family business studies. This research project, has been co-authored by the following CeFEO Members.
Spotlight highlights research-based findings only. If you’re interested in exploring this project further or delving into the theoretical and methodological details, we encourage you to contact the authors or read the full article for a comprehensive understanding.
Pittino, D., Henssen, B., & Visintin, F. (2025). Antecedents of collective psychological ownership in family firms: A multilevel configurational approach. Journal of Business Research, 198, 115494.
https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2025.115494
Spotlight is an innovative, AI-powered, online family business magazine designed to bridge the gap between cutting-edge research and the real-world needs of practitioners, owners, and policymakers. Drawing on the latest findings from the Centre for Family Entrepreneurship and Ownership (CeFEO) at Jönköping International Business School, Spotlight delivers insightful, accessible summaries of key research topics. Our mission is to keep the family business community informed and empowered by offering actionable insights, expert analyses, and forward-thinking strategies that enhance business leadership and ownership practices for long-term success.