CeFEO har mer än 50 fakultetsmedlemmar och 30 affilierade forskare. Flera studier och rapporter har konsekvent identifierat CeFEO som en ledande forskningsmiljö i världen inom området ägar- och familjeföretagsstudier. Detta forskningsprojekt har medförfattats av följande CeFEO-medlemmar.
Spotlight lyfter fram enbart forskningsbaserade resultat. Om du är intresserad av att utforska detta projekt vidare eller fördjupa dig i de teoretiska och metodologiska detaljerna, uppmuntrar vi dig att kontakta författarna eller läsa hela artikeln för en fullständig förståelse.
Hsueh, J. W.-J., De Massis, A., & Gomez-Mejia, L. (2023). Examining heterogeneous configurations of socioemotional wealth in family firms through the formalization of corporate social responsibility strategy. Family Business Review, 36(2), 172–198.
https://doi.org/10.1177/08944865221146350
Spotlight är ett innovativt online-magasin om familjeföretag, utformat för att brygga klyftan mellan banbrytande forskning och de verkliga behoven hos yrkesverksamma, ägare och beslutsfattare.
Genom att använda de senaste forskningsrönen från Centre for Family Entrepreneurship and Ownership (CeFEO) vid Jönköping International Business School, levererar Spotlight insiktsfulla och lättillgängliga sammanfattningar av viktiga forskningsteman. Vår mission är att hålla familjeföretagssamhället informerat och stärkt genom att erbjuda användbara insikter, expertanalyser och framåtblickande strategier som främjar ledarskap och ägandepraktiker för långsiktig framgång.
Den här artikeln undersöker hur familjeföretag navigerar i socioemotionell rikedom (SEW) när de utformar sina strategier för företagens sociala ansvar (CSR). Med hjälp av en konfigurationsmetod avslöjar författarna hur olika SEW-dimensioner påverkar det formella eller informella antagandet av CSR-praxis i familjeföretag. Studien, genomförd på italienska familjeföretag, understryker vikten av att balansera familjeidentitet, arv och förnyelse när man definierar CSR-åtaganden, och belyser de invecklade motivationer som driver familjeägda företag.
Den här artikeln undersöker hur familjeföretag navigerar i socioemotionell rikedom (SEW) när de utformar sina strategier för företagens sociala ansvar (CSR). Med hjälp av en konfigurationsmetod avslöjar författarna hur olika SEW-dimensioner påverkar det formella eller informella antagandet av CSR-praxis i familjeföretag. Studien, genomförd på italienska familjeföretag, understryker vikten av att balansera familjeidentitet, arv och förnyelse när man definierar CSR-åtaganden, och belyser de invecklade motivationer som driver familjeägda företag.
Familjeföretag har unika bekymmer utöver lönsamhet och prioriterar ofta icke-finansiella faktorer som arv, familjeidentitet och känslomässiga band, kollektivt kända som socioemotionell rikedom (SEW). Denna studie undersöker hur SEW påverkar familjeföretagens CSR-strategier, med fokus på varför vissa företag använder strukturerade CSR-metoder medan andra föredrar informella tillvägagångssätt.
Studien använde en konfigurationsmetod, specifikt fuzzy set kvalitativ jämförande analys (fsQCA), för att utvärdera 186 italienska familjeföretag. Uppgifterna inkluderade ägande, familjeengagemang, identifiering med företaget, och CSR-aktiviteter. Forskningen använde psykometriska SEW-dimensioner för att analysera familjeföretags CSR-val, vilket bidrog till att förstå familjeföretagens olika förhållningssätt till företagsansvar.
SEW innehåller element som familjekontroll, identitet, känslomässiga band, och dynastisk förnyelse. Varje aspekt spelar en roll i CSR-beslutsfattande, ibland motstridiga, och påverkar huruvida företag bedriver formell eller informell CSR-praxis.
Studien identifierar att framåtblickande familjer (med fokus på arv och framtida identitet) är mer benägna att anta formella CSR-strategier, medan bakåtblickande familjer (centrerade på tidigare prestationer och relationer) ofta föredrar informella CSR-metoder.
Familjer som förlitar sig på sina nätverk för CSR tenderar att upprätthålla informella, relationella tillvägagångssätt. Däremot antar de som prioriterar externa intressenter och företagets hållbarhet mer strukturerade, formaliserade CSR-strategier.
Anta formella CSR-strategier för att stödja konsekvent varumärkesidentitet över generationer, skapa långsiktigt värde som överensstämmer med framtida mål.
Upprätthålla informella CSR-aktiviteter som utnyttjar befintliga familjerelationer och nätverk, i linje med värderingar av lojalitet och tradition.
Denna forskning visar komplexiteten i SEW och dess inverkan på CSR-beslut, vilket ger värdefull insikt för familjeföretagare, beslutsfattare, och investerare om hur SEW-dimensioner påverkar strategiska beslut. Ytterligare forskning skulle kunna undersöka SEW:s påverkan på andra strategiska områden inom familjeföretag.
Familjeföretag bör bedöma sina SEW-dimensioner, särskilt när det gäller att balansera framtida mål och tidigare prestationer, för att anta CSR-strategier som bäst överensstämmer med deras värderingar och intressenters förväntningar.
CeFEO counts more than 50 scholars and 30 affiliated researchers. Several studies and reports have consistently identified CeFEO as a leading research environment worldwide in the area of ownership and family business studies. This research project, has been co-authored by the following CeFEO Members.
Spotlight highlights research-based findings only. If you’re interested in exploring this project further or delving into the theoretical and methodological details, we encourage you to contact the authors or read the full article for a comprehensive understanding.
Hsueh, J. W.-J., De Massis, A., & Gomez-Mejia, L. (2023). Examining heterogeneous configurations of socioemotional wealth in family firms through the formalization of corporate social responsibility strategy. Family Business Review, 36(2), 172–198.
https://doi.org/10.1177/08944865221146350
Spotlight is an innovative, AI-powered, online family business magazine designed to bridge the gap between cutting-edge research and the real-world needs of practitioners, owners, and policymakers. Drawing on the latest findings from the Centre for Family Entrepreneurship and Ownership (CeFEO) at Jönköping International Business School, Spotlight delivers insightful, accessible summaries of key research topics. Our mission is to keep the family business community informed and empowered by offering actionable insights, expert analyses, and forward-thinking strategies that enhance business leadership and ownership practices for long-term success.