CeFEO har mer än 50 fakultetsmedlemmar och 30 affilierade forskare. Flera studier och rapporter har konsekvent identifierat CeFEO som en ledande forskningsmiljö i världen inom området ägar- och familjeföretagsstudier. Detta forskningsprojekt har medförfattats av följande CeFEO-medlemmar.
Spotlight lyfter fram enbart forskningsbaserade resultat. Om du är intresserad av att utforska detta projekt vidare eller fördjupa dig i de teoretiska och metodologiska detaljerna, uppmuntrar vi dig att kontakta författarna eller läsa hela artikeln för en fullständig förståelse.
Smith, C., Nordqvist, M., De Massis, A., & Miller, D. (2021). When so much is at stake: Understanding organizational brinkmanship in family business. Journal of Family Business Strategy, 12, 100425
https://doi.org/10.1016/j.jfbs.2021.100425
Spotlight är ett innovativt online-magasin om familjeföretag, utformat för att brygga klyftan mellan banbrytande forskning och de verkliga behoven hos yrkesverksamma, ägare och beslutsfattare.
Genom att använda de senaste forskningsrönen från Centre for Family Entrepreneurship and Ownership (CeFEO) vid Jönköping International Business School, levererar Spotlight insiktsfulla och lättillgängliga sammanfattningar av viktiga forskningsteman. Vår mission är att hålla familjeföretagssamhället informerat och stärkt genom att erbjuda användbara insikter, expertanalyser och framåtblickande strategier som främjar ledarskap och ägandepraktiker för långsiktig framgång.
Varför skulle ett familjeföretag vidta åtgärder som kan skada inte bara en hotande rival utan också sig själv? Denna forskning undersöker fenomenet organisatoriskt brinkmanskap - ett sällsynt men extremt strategiskt svar på existentiella hot. Långt ifrån impulsiva är dessa beslut djupt rotade i familjeidentitet, historia och känslomässig anknytning. Den här artikeln packar upp en ny modell av brinkmanskap i familjeföretag och erbjuder värdefulla lektioner för ägare, rådgivare, och beslutsfattare som navigerar i konflikter med höga insatser.
Varför skulle ett familjeföretag vidta åtgärder som kan skada inte bara en hotande rival utan också sig själv? Denna forskning undersöker fenomenet organisatoriskt brinkmanskap - ett sällsynt men extremt strategiskt svar på existentiella hot. Långt ifrån impulsiva är dessa beslut djupt rotade i familjeidentitet, historia och känslomässig anknytning. Den här artikeln packar upp en ny modell av brinkmanskap i familjeföretag och erbjuder värdefulla lektioner för ägare, rådgivare, och beslutsfattare som navigerar i konflikter med höga insatser.
I en värld av affärsstrategi är vi vana vid att höra om risktagande, vändningsinsatser och motståndskraft. Men det finns ett annat, mörkare strategiskt beteende som ibland uppstår när ett familjeföretags överlevnad känns hotad: organisatoriskt brinkmannaskap. Det handlar inte bara om att ta ett djärvt drag eller motstå förändring - det handlar om att gå upp till klippkanten, fullt medveten om fallet och våga en motståndare att följa med dig.
Med inspiration från internationell diplomati, där brinkmanskap har använts som en taktik mellan supermakter, introducerar den här artikeln dess organisatoriska motpart - särskilt i samband med familjeföretag, där det personliga och det professionella är djupt intrasslade. Baserat på Smith, Nordqvist, De Massis och Millers (2021) arbete skisserar studien en modell för hur och varför familjeföretag villigt kan eskalera en konflikt - även med risk för sin egen överlevnad.
Denna forskning bygger en konceptuell modell av organisatoriskt brinkmanskap, med fokus specifikt på hur familjeföretag reagerar på existentiella externa hot. Använda illustrativa fallexempel som:
Författarna utforskar emotionella, strukturella och historiska drivkrafter bakom extremt beslutsfattande.
Studien gäller socioemotionell rikedom (SEW) teori och insikter från beteendeekonomi, statsvetenskap och krishantering för att förklara stegen som eskalerar en konflikt från lugn till brinkmanskap.
Organisatoriskt brinkskap börjar med en yttre hot—såsom tvångsförflyttning, offentlig granskning eller regleringsåtgärder—som uppfattas som hotande familjens kontrollIdentitet eller existensen. Avgörande är att hotet måste involvera en motståndare. Till skillnad från allmänt risktagande innebär brinkmanskap alltid ett avståndstagande med en annan fest.
I familjeföretag mäts framgång inte enbart i vinst. Många är djupt knuten till icke-ekonomiska mål: överlämna verksamheten till nästa generation, behålla sin närvaro i samhället eller bevara ett hundra år gammalt arv. Dessa värden är ofta icke förhandlingsbartOch varje hot mot dem kan kännas som ett hot mot familjen själv.
Brinkmanskap är mer sannolikt när båda historisk familjekontroll (t.ex. arv, platsfästning) och nuvarande kontroll (t.ex. koncentrerat ägande, ledningsdominans) är i fara. Dessa dubbla hot kan leda familjer att eskalera även när konventionell logik föreslår reträtt.
Familjeföretag brukar försöka eftergifter eller förhandling först. Först efter att dessa försök misslyckas - och när hot mot både arv och kontroll förblir olösta - överväger de brinkmanskap. Det är inte en impulsiv handling utan en sista utväg.
Till skillnad från börsnoterade företag med diffust ägande, familjeföretag är ofta känslomässigt bundna till företaget. Dessa känslor kan leda till eskalerade åtaganden - även när oddsen för framgång är smala. Företaget blir ett slagfält för identitet, tillhörighet och stolthet.
För att göra hoten trovärdiga måste företagen vara villiga att ådra sig skada själva. Detta”delad fara” Höjer insatserna och kan tvinga motståndare att backa - men det betyder också att brinkmanskap i sig är riskabelt.
Förstå att svar på hot inte är rent rationella i familjeföretag. Känslomässig anknytning och identitet formar beslutsfattande. Bekräfta och skapa utrymme för känslomässig bearbetning när man står inför existentiella utmaningar.
Håll utkik efter språk och beteende som speglar en”Vi kommer att gå ner och slåss” mentalitet. Identifiera om både historiskt arv och nuvarande kontroll hotas. Denna kombination förutsäger ofta eskalering.
Engagerande styrelseledamöter som inte är familjemedlemmar eller rådgivare kan hjälpa till att temperera känslomässigt laddade beslut. De ger alternativa perspektiv och kan hjälpa till att undvika destruktiv eskalering.
Framtida familjeledare bör lära sig att skilja mellan försvarbara värden och känslomässig styvhet. Utbildning i förhandling, emotionell intelligens och konfliktlösning är avgörande.
Upprätta strategiska beredskapsplaner innan kriser uppstår. Förtydliga vem som fattar beslut under konflikter och hur man väger känslomässiga och affärsmål under press.
Denna forskning omformulerar hur vi tänker på strategi i familjeföretag. Istället för att alltid vara konservativa och riskavvikande, kan dessa företag bli risksökande inför existentiella hot. Detta beteende - organisatoriskt brinkmanskap - erbjuder en ny lins för att analysera tidigare familjeaffärsbeslut och förbereda sig för framtida beslut.
För beslutsfattare och rådgivare är det viktigt att förstå detta beteende. Regleringsåtgärder eller stadsplaneringsbeslut som stör äldre företag måste ta hänsyn till möjligheten till aggressivt, känslomässigt laddat motstånd. På samma sätt bör juridiska och finansiella rådgivare anpassas till brinkmanskap när de ger råd till familjeföretag under kriser.
CeFEO counts more than 50 scholars and 30 affiliated researchers. Several studies and reports have consistently identified CeFEO as a leading research environment worldwide in the area of ownership and family business studies. This research project, has been co-authored by the following CeFEO Members.
Spotlight highlights research-based findings only. If you’re interested in exploring this project further or delving into the theoretical and methodological details, we encourage you to contact the authors or read the full article for a comprehensive understanding.
Smith, C., Nordqvist, M., De Massis, A., & Miller, D. (2021). When so much is at stake: Understanding organizational brinkmanship in family business. Journal of Family Business Strategy, 12, 100425
https://doi.org/10.1016/j.jfbs.2021.100425
Spotlight is an innovative, AI-powered, online family business magazine designed to bridge the gap between cutting-edge research and the real-world needs of practitioners, owners, and policymakers. Drawing on the latest findings from the Centre for Family Entrepreneurship and Ownership (CeFEO) at Jönköping International Business School, Spotlight delivers insightful, accessible summaries of key research topics. Our mission is to keep the family business community informed and empowered by offering actionable insights, expert analyses, and forward-thinking strategies that enhance business leadership and ownership practices for long-term success.