CeFEO har mer än 50 fakultetsmedlemmar och 30 affilierade forskare. Flera studier och rapporter har konsekvent identifierat CeFEO som en ledande forskningsmiljö i världen inom området ägar- och familjeföretagsstudier. Detta forskningsprojekt har medförfattats av följande CeFEO-medlemmar.
Spotlight lyfter fram enbart forskningsbaserade resultat. Om du är intresserad av att utforska detta projekt vidare eller fördjupa dig i de teoretiska och metodologiska detaljerna, uppmuntrar vi dig att kontakta författarna eller läsa hela artikeln för en fullständig förståelse.
Hashim, S., McAdam, M., & Nordqvist, M. (2024). An exploration of women entrepreneurs “doing context” in family business in the Gulf States. International Journal of Gender and Entrepreneurship, 16(2), 227–255.
https://doi.org/10.1108/IJGE-02-2023-0037
Spotlight är ett innovativt online-magasin om familjeföretag, utformat för att brygga klyftan mellan banbrytande forskning och de verkliga behoven hos yrkesverksamma, ägare och beslutsfattare.
Genom att använda de senaste forskningsrönen från Centre for Family Entrepreneurship and Ownership (CeFEO) vid Jönköping International Business School, levererar Spotlight insiktsfulla och lättillgängliga sammanfattningar av viktiga forskningsteman. Vår mission är att hålla familjeföretagssamhället informerat och stärkt genom att erbjuda användbara insikter, expertanalyser och framåtblickande strategier som främjar ledarskap och ägandepraktiker för långsiktig framgång.
Denna studie undersöker den kritiska rollen för kvinnliga företagare i familjeföretag i Bahrain, med fokus på hur de navigerar och övervinner unika utmaningar inom det patriarkala Gulf-sammanhanget. Genom att utforska ”att göra sammanhang” undersöker artikeln hur dessa kvinnor utövar sin handlingsfrihet för att bygga allianser, utnyttja familjeband och stärka sitt inflytande både inom sina företag och i det bredare samhället. Med utgångspunkt i Ibn Khalduns inhemska teori om Asabiyyah (gemensam orsak och öde) belyser forskningen kraften i lojalitet och allianser i familjeföretag.
Denna studie undersöker den kritiska rollen för kvinnliga företagare i familjeföretag i Bahrain, med fokus på hur de navigerar och övervinner unika utmaningar inom det patriarkala Gulf-sammanhanget. Genom att utforska ”att göra sammanhang” undersöker artikeln hur dessa kvinnor utövar sin handlingsfrihet för att bygga allianser, utnyttja familjeband och stärka sitt inflytande både inom sina företag och i det bredare samhället. Med utgångspunkt i Ibn Khalduns inhemska teori om Asabiyyah (gemensam orsak och öde) belyser forskningen kraften i lojalitet och allianser i familjeföretag.
Familjeföretag är avgörande för den ekonomiska strukturen i Gulfstaterna, där över 90% av företagen är familjeägda och sysselsätter en majoritet av arbetskraften. Men bakom denna statistik ligger en outnyttjad historia - hur kvinnor i dessa patriarkala samhällen går in i ledarroller inom familjeföretag. Den här artikeln utforskar det unika sammanhanget som formar kvinnors deltagande i familjeföretag i Bahrain, där familjedynamik, lokala seder, och könsförväntningar skapar både hinder och möjligheter för kvinnliga företagare.
Forskningen fokuserar på ett familjeföretag i Bahrain, undersöker hur kvinnliga entreprenörer har gått in och trivts i ledarroller trots kulturella och institutionella utmaningar. Studien bygger på Ibn Khalduns teori om Asabiyyah, ett begrepp som representerar gruppsolidaritet och lojalitet, för att förstå hur kvinnor navigerar i familjeföretagsmiljön i ett mansdominerat samhälle. Datainsamlingen inkluderade intervjuer, inlägg på sociala medier och biografier om framstående kvinnliga företagare, som erbjuder en detaljerad fallstudie av hur dessa kvinnor ”gör sammanhang” i sina familjeföretag.
Kvinnliga företagare i Bahrains familjeföretag tar två huvudvägar - de med entreprenörsmeriter utanför familjeföretaget och de som är preparerade inom verksamheten. Kvinnor som Abeer bevisade först sina förmågor självständigt och använde sina entreprenörskunskaper för att få den respekt som behövs för att gå med i familjeföretaget senare. Andra, som Hind, gick direkt under ledning av familjemedlemmar, började från lägre nivåer och arbetade sig uppåt.
Släktskapslojalitet spelar en viktig roll för kvinnors inträde i familjeföretag. Stöd från manliga familjemedlemmar, särskilt bröder, var avgörande för att övervinna institutionella hinder. När dessa kvinnor fick ledarroller förstärkte de familjens enhet och grupplojalitet och stärkte Asabiyyah inom verksamheten.
Kvinnliga entreprenörer utnyttjade sina roller för att bygga allianser inom sin familj och bortom, inklusive allianser med kraftfulla externa figurer som kungafamiljen. Dessa allianser förbättrade inte bara familjeföretagets prestige utan gav också strategiska fördelar när det gäller att navigera i regerings- och samhällsstrukturer.
Kvinnor i dessa familjeföretag bildade kundrelationer med anställda och externa partners, behandlade dem som en del av familjen och främjade lojalitet. Dessa relationer hjälpte till att bygga starka interna team och stödsystem, vilket ytterligare inbäddade kvinnor i företagets ledarskapsstruktur.
Kvinnor måste utnyttja både sina entreprenörsfördelar och familjeförbindelser för att navigera i det mansdominerade landskapet i Gulffamiljeföretag. Oavsett om det är genom att bevisa sitt oberoende eller arbeta sig upp inom familjen, kvinnor måste bygga starka interna och externa allianser.
Familjeföretag bör aktivt stödja kvinnors deltagande och erkänna värdet av deras bidrag till företagens kontinuitet och innovation. Genom att anamma kvinnors entreprenörskompetens kan familjeföretag skapa en mer inkluderande och konkurrenskraftig miljö.
Att stödja kvinnliga företagare genom utbildning, resurser, och politik kan stärka familjeföretag, vilket leder till en mer robust ekonomisk utveckling i Gulfregionen.
Kvinnornas roll i familjeföretag i Gulfen utvecklas, med ökande erkännande av deras bidrag. När familjeföretag navigerar över generationsövergångar kan stärkande av kvinnliga företagare säkerställa långsiktig företagares hållbarhet och social sammanhållning. Denna studie kräver mer forskning om hur könsdynamik i Gulf-familjeföretag kan informera bredare branschtrender.
Familjeföretag i Gulfen bör fokusera på jämställdhetsintegrerande politik som främjar kvinnors entreprenörsroller och erkänner deras unika förmåga att stärka familjelojalitet och affärsframgång. Beslutsfattare bör också överväga hur riktat stöd till kvinnliga företagare kan förbättra den regionala ekonomiska utvecklingen.
CeFEO counts more than 50 scholars and 30 affiliated researchers. Several studies and reports have consistently identified CeFEO as a leading research environment worldwide in the area of ownership and family business studies. This research project, has been co-authored by the following CeFEO Members.
Spotlight highlights research-based findings only. If you’re interested in exploring this project further or delving into the theoretical and methodological details, we encourage you to contact the authors or read the full article for a comprehensive understanding.
Hashim, S., McAdam, M., & Nordqvist, M. (2024). An exploration of women entrepreneurs “doing context” in family business in the Gulf States. International Journal of Gender and Entrepreneurship, 16(2), 227–255.
https://doi.org/10.1108/IJGE-02-2023-0037
Spotlight is an innovative, AI-powered, online family business magazine designed to bridge the gap between cutting-edge research and the real-world needs of practitioners, owners, and policymakers. Drawing on the latest findings from the Centre for Family Entrepreneurship and Ownership (CeFEO) at Jönköping International Business School, Spotlight delivers insightful, accessible summaries of key research topics. Our mission is to keep the family business community informed and empowered by offering actionable insights, expert analyses, and forward-thinking strategies that enhance business leadership and ownership practices for long-term success.