CeFEO har mer än 50 fakultetsmedlemmar och 30 affilierade forskare. Flera studier och rapporter har konsekvent identifierat CeFEO som en ledande forskningsmiljö i världen inom området ägar- och familjeföretagsstudier. Detta forskningsprojekt har medförfattats av följande CeFEO-medlemmar.
Spotlight lyfter fram enbart forskningsbaserade resultat. Om du är intresserad av att utforska detta projekt vidare eller fördjupa dig i de teoretiska och metodologiska detaljerna, uppmuntrar vi dig att kontakta författarna eller läsa hela artikeln för en fullständig förståelse.
Jungk, S., & Waldkirch, M. (2024). When crises meet grand environmental challenges: Navigating intertemporal tensions in European manufacturing family firms. Entrepreneurship & Regional Development, 36(3-4), 535-559.
https://doi.org/10.1080/08985626.2023.2275065
Spotlight är ett innovativt online-magasin om familjeföretag, utformat för att brygga klyftan mellan banbrytande forskning och de verkliga behoven hos yrkesverksamma, ägare och beslutsfattare.
Genom att använda de senaste forskningsrönen från Centre for Family Entrepreneurship and Ownership (CeFEO) vid Jönköping International Business School, levererar Spotlight insiktsfulla och lättillgängliga sammanfattningar av viktiga forskningsteman. Vår mission är att hålla familjeföretagssamhället informerat och stärkt genom att erbjuda användbara insikter, expertanalyser och framåtblickande strategier som främjar ledarskap och ägandepraktiker för långsiktig framgång.
Den här artikeln undersöker hur familjeföretag i den europeiska tillverkningssektorn navigerar i det dubbla trycket att ta itu med långsiktiga miljöutmaningar, såsom klimatförändringar, samtidigt som de hanterar kortsiktiga exogena kriser som COVID-19 och kriget i Ukraina. Genom intervjuer med familjeföretagsledare avslöjar studien tre stora spänningar: oförutsägbarhet, oscillerande möjligheter och hot, och interna koordinationsdilemman. Trots sin långsiktiga inriktning (LTO) kämpar familjeföretag ofta för att balansera hållbarhet med överlevnad under kristider. Studien belyser också strategier som familjeföretag använder för att mildra dessa spänningar och uppnå hållbar tillväxt.
Den här artikeln undersöker hur familjeföretag i den europeiska tillverkningssektorn navigerar i det dubbla trycket att ta itu med långsiktiga miljöutmaningar, såsom klimatförändringar, samtidigt som de hanterar kortsiktiga exogena kriser som COVID-19 och kriget i Ukraina. Genom intervjuer med familjeföretagsledare avslöjar studien tre stora spänningar: oförutsägbarhet, oscillerande möjligheter och hot, och interna koordinationsdilemman. Trots sin långsiktiga inriktning (LTO) kämpar familjeföretag ofta för att balansera hållbarhet med överlevnad under kristider. Studien belyser också strategier som familjeföretag använder för att mildra dessa spänningar och uppnå hållbar tillväxt.
Mot bakgrund av den globala klimatkrisen uppmanas familjeföretag alltmer att anta hållbara metoder. Kortsiktiga kriser, som COVID-19-pandemin och kriget i Ukraina, komplicerar dock dessa ansträngningar. Den här artikeln undersöker hur europeiska tillverkningsfamiljeföretag upplever och navigerar i spänningen mellan att ta itu med långsiktiga miljöutmaningar och hantera omedelbara överlevnadstryck. Med hjälp av insikter från 41 intervjuer med familjeföretagare och branschexperter belyser studien hur långsiktig orientering (LTO) både hjälper och hindrar familjeföretag i deras hållbarhetsresa.
Denna forskning fokuserar på europeiska tillverkande familjeföretag, särskilt hur de balanserar den stora miljöutmaningen med klimatförändringar med kortsiktiga kriser. Studien analyserade 41 intervjuer genomförda med familjeföretagare, branschexperter och nyckelpersoner i nio företag. Genom att tillämpa en abduktiv forskningsstrategi identifierar studien tre viktiga spänningar som familjeföretag upplever när det gäller att hantera både kort- och långsiktiga mål, tillsammans med strategier för att mildra dessa påfrestningar.
Familjeföretag, som vanligtvis är inriktade på långsiktiga mål, kämpar ofta med oförutsägbarheten av kortsiktiga kriser. Denna oförutsägbarhet, särskilt under händelser som kriget i Ukraina och energikriser, hämmar deras förmåga att planera och engagera sig i långsiktiga hållbarhetsinitiativ. Det ständiga flödet i externa miljöer leder till ”förlamande oförutsägbarhet”, vilket gör det svårt för företag att investera i gröna omvandlingar.
Många familjeföretag ser miljömässig hållbarhet som både ett hot och en möjlighet. Hållbara metoder kan öka deras långsiktiga konkurrenskraft, men de omedelbara kostnaderna och bristen på tillgängliga resurser (som förnybar energi) utgör ofta betydande hinder. Denna dualitet får företag att svänga mellan att se hållbarhet som en risk eller en tillväxtmöjlighet, beroende på det nuvarande krisklimatet.
Familjeföretag står inför ett internt samordningsdilemma när de försöker balansera kortsiktig ekonomisk överlevnad med långsiktiga miljömål. Ofta måste de besluta om de ska investera i gröna initiativ eller fokusera på att säkerställa affärskontinuitet under kriser. Detta leder till spänningar inom ledningen när de kämpar för att anpassa interna resurser till både ekonomiska och miljömässiga mål.
Familjeföretag bör inse den inneboende spänningen mellan kortsiktig överlevnad och långsiktig hållbarhet. Att anta ett balanserat tillvägagångssätt, till exempel stegvisa hållbarhetsinvesteringar, kan bidra till att minska riskerna med kriser samtidigt som man behåller fokus på långsiktiga mål.
Att ge riktat stöd och incitament för familjeföretag att investera i grön teknik kan hjälpa dem att övervinna de finansiella och operativa hinder som kortsiktiga kriser medför. Beslutsfattare bör överväga hur kriser som energibrist påverkar familjeföretagens förmåga att förbinda sig till hållbarhetsmål.
Företagare i familjeföretag bör främja en bredare beslutsprocess som involverar både familjemedlemmar och icke-familjemedlemmar. Detta kan bidra till att föra fram olika perspektiv, minska effekterna av oförutsägbarhet och hjälpa företag att bättre navigera genom kriser.
Denna studie belyser den avgörande rollen som långsiktig orientering (LTO) spelar i familjeföretag, och visar både dess fördelar och nackdelar i samband med miljöutmaningar och kriser. Medan LTO driver familjeföretag att tänka på hållbarhet, gör krisernas oförutsägbarhet ofta långsiktig planering svår. Familjeföretag måste därför utveckla strategier som gör det möjligt för dem att förbli flexibla och motståndskraftiga i tider av osäkerhet, utan att förlora sina långsiktiga mål ur sikte.
Familjeföretag bör integrera bredare, värdedrivna förvaltningsprocesser som möjliggör ett mer inkluderande beslutsfattande, särskilt under kriser. Dessutom kan icke-familjechefer spela en nyckelroll för att hjälpa familjeföretag att hålla kursen med sina hållbarhetsmål samtidigt som de hanterar kortsiktiga störningar.
CeFEO counts more than 50 scholars and 30 affiliated researchers. Several studies and reports have consistently identified CeFEO as a leading research environment worldwide in the area of ownership and family business studies. This research project, has been co-authored by the following CeFEO Members.
Spotlight highlights research-based findings only. If you’re interested in exploring this project further or delving into the theoretical and methodological details, we encourage you to contact the authors or read the full article for a comprehensive understanding.
Jungk, S., & Waldkirch, M. (2024). When crises meet grand environmental challenges: Navigating intertemporal tensions in European manufacturing family firms. Entrepreneurship & Regional Development, 36(3-4), 535-559.
https://doi.org/10.1080/08985626.2023.2275065
Spotlight is an innovative, AI-powered, online family business magazine designed to bridge the gap between cutting-edge research and the real-world needs of practitioners, owners, and policymakers. Drawing on the latest findings from the Centre for Family Entrepreneurship and Ownership (CeFEO) at Jönköping International Business School, Spotlight delivers insightful, accessible summaries of key research topics. Our mission is to keep the family business community informed and empowered by offering actionable insights, expert analyses, and forward-thinking strategies that enhance business leadership and ownership practices for long-term success.